Klíčovým prvkem úspěchu každé školy je nejen vzdělávání dětí a žáků, ale i její aktivní účast na formování společenství, do něhož patří. V následujících letech budeme s týmem pedagogických pracovníků, rodičů, dětí a žáků rozvíjet koncepci, která spojuje tradiční vzdělávací metody s moderními trendy a potřebami společnosti.
Budeme pracovat s vizí: "Škola jako aktivní a inovativní účastník obecního dění"
Přednosti školy:
lokalita - škola sídlí na okraji obce a její obrovskou předností jsou velké okolní prostory, které využívají děti z mateřské školy, školní družina, ale i žáci základní školy jak pro volnočasové aktivity, tak pro výuku.
vybavení - většina tříd je vybavena interaktivními tabulemi, ve škole jsou 2 počítačové učebny, další 2 jazykové učebny s IT vybavením, téměř 60 tabletů pro výuku v kmenových třídách, 10 chromebooků, prostorná tělocvična, hřiště s umělým povrchem, výborně vybavená nová učebna dílen, učebna keramiky
úspěšnost žáků při přijímacích zkouškách na střední školy
Hlavní koncepční cíle:
Cesta k hlavním koncepčním cílům by měla zároveň naplňovat vizi školy.
1) ŠVP jako živý dokument
nutná průběžná aktualizace v souladu s potřebami a novými trendy ve vzdělávání (koordinátor ŠVP musí být v neustálém kontaktu s aktuálními poznatky)
větší zaměření projektového vyučování na obec a její okolí. Při realizaci a výstupech jednotlivých projektů budou využívány níže uvedené prvky inovativního vzdělávání, takovéto finální produkty pak poslouží k propagaci a nezůstanou jen uvnitř budovy.
2) Spolupráce s jednotlivými složkami obce
spolupráce mezi školou a zřizovatelem - nastavení pravidelných konzultací
interakce mezi školou a zájmovými spolky - využití nových prostor s výpočetní technikou např. pro mezigenerační spolupráci žáků s rodiči i klubem seniorů, odpolední workshopy ke vzdělávání aj.
spolupráce se spolky ve Vacenovicích
vzájemná interakce školy s rodiči dětí a žáků - nutné udržovat blízký a otevřený kontakt, pořádání pravidelných setkání se SRPŠ
pořádání akcí pro děti, žáky, jejich rodiče a širší veřejnost - vznikne tak prostor pro neformální komunikaci. Pořádání výstav a školních představení, kde je příležitost pro další spolupráci se ZUŠ.
přiblížení školy veřejnosti - zapojení žáků např. do tvorby webu, přispívání do zpravodaje formou aknet, reportáží či grafů
3) Budování zdravého klimatu školy
vytváření prostředí vzájemné důvěry na základě pravidelné a otevřené komunikace mezi školou, žáky a rodiči
otevřená komunikace uvnitř školy - kromě pedagogických porad jsou nezbytné i ty provozní, kde dojde na podněty všech zaměstnanců. Projednávání připomínek musí být transparentní, řešení respektující a odůvodněné, a to i v případě nevyhovění požadavkům.
jasné stanovení podmínek pro odměňování pedagogických pracovníků, kde bude kladen důraz na iniciativnost, aktivnost a podporu tvůrčího a inspirujícího prostředí pro žáky
zapojení žáků do možnosti ovlivnit dění ve škole, pravidelnými schůzkami vedení se zástupci tříd, což povede ke zvýšení jejich motivace, odpovědnosti a pocitu příslušnosti
evaluace školy - pravidelný a upřímný pohled na aktuální vývoj ze strany žáků, rodičů i zaměstnanců
4) Inovace ve vzdělávání
smysluplné využívání dobře vybavené školy v oblasti IT - postupné proškolování pedagogických pracovíků, aktivní přístup ICT koordinátora
promítnutí inovativní výuky do závěrečných prací žáků devátých tříd - budou mít možnost pojmout výstup formou reportáží, badání, rozhovorů nebo například anket s využitím znalostí o práci s informacemi a bezpečnosti práce s daty (v souladu s touto koncepcí by bylo vhodné, aby byly práce pokud možno zaměřeny na tradice, historii a environmentální problematiku obce Milotice, Vacenovice, popřípadě celého mikroregionu)
Závěr
Cílem koncepce je škola, která není pouze místem pro vzdělávání, ale i centrem, které aktivně přispívá k prosperitě a soudržnosti obce. Vyrovnané nastavení tradičního a inovativního vzdělávání umožní tvůrčí a kritické myšlení dětí a žáků, aby se stali nejen schopnými jednotlivci, ale také aktivními a odpovědnými občany. Nastavení zdravého klimatu a otevřené komunikace školy prospěje přímým účastníkům vzdělávacího procesu a věřím, že i širšímu společenství v obci.